Uitzendkrachten werken toch vaak maar op korte tijdelijke basis? Mijn antwoord is dan dat duurzame inzetbaarheid belangrijk is voor iedereen. Ik herhaal: voor iedereen! We willen toch allemaal zo goed en gezond mogelijk onze dagelijkse werkzaamheden kunnen en blijven doen?? En dat geldt dan natuurlijk ook voor uitzendkrachten, ongeacht de duur van de plaatsing bij de opdrachtgever.
Maar ik snap het punt zeker wel! Duurzame inzetbaarheid heeft een lange termijn visie. Terwijl de kracht in de operatie van de uitzendbranche vaak zit in de korte termijn oplossingen. De uitdaging zit hem dan ook juist in het verweven van deze lange termijn visie met korte termijn focus.
De huidige krapte op de arbeidsmarkt, wat ook zeer voelbaar is bij uitzendorganisaties, zorgt ervoor dat het alle hens aan dek is om geschikt personeel te vinden. Duurzame inzetbaarheid is dan wel belangrijk, maar verschuift dan vaak naar onderen op het prioriteitenlijstje.
Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd, ik ben blij dat DI überhaupt op de agenda staat. We zien dat ook steeds meer uitzendorganisaties ons weten te vinden. Dan is het belangrijk om met kleine stapjes te beginnen, een business case DI te bouwen etc. Maar om het vervolgens te verduurzamen zou ik er voor willen pleiten dat DI echt verankerd wordt in beleid.
Maak er afspraken over. Geef medewerkers de tools en handvatten maar vooral de tijd en ruimte om DI gesprekken te kunnen voeren. Stel dat iedereen nou wekelijks één kandidaat spreekt? Dan is het ook vol te houden vanaf het begin en kan je het langzaam verder ontwikkelen. Dat vraagt om een investering, daar ben ik me van bewust.
Maar ik geloof er in dat DI en goed werkgeverschap dé toegevoegde waarde is van uitzendorganisaties richting hun uitzendkrachten en opdrachtgevers. Nu én in de toekomst.