Spring naar hoofd-inhoud

Nieuwsbericht

Veelgestelde vragen over de Arbochecklists

Dit jaar hebben we de Doorzaam Arbochecklists  aangepast en in een nieuw jasje gestopt. Om je beter weg wijs te maken met de Arbochecklists, hebben we jullie meest gestelde vragen beantwoord.

Staat het antwoord op je vraag er niet bij? Laat het ons weten, dan vullen we deze lijst ook aan.

Hoe werkt een Arbochecklist

De Arbochecklist heeft een dubbele werking. Enerzijds is het een praktisch middel waarmee de uitzendorganisatie aan de opdrachtgever vraagt om aan te geven welke risico’s voor de uitzendkracht van toepassing zijn en welke beschermende maatregelen gelden. Anderzijds bevat de checklist informatie over de genoemde risico’s, waarmee je de uitzendkracht kunt voorlichten. Gebruik altijd de checklist ‘Algemeen’ om afspraken met contactpersonen bij de opdrachtgever over bijvoorbeeld inwerken en begeleiding op de werkplek vast te leggen. Voor specifieke risico’s gebruik je een van de sectorchecklists.

Wie vult de Arbochecklist in?

De opdrachtgever vult de Arbochecklist in met alle veiligheids- en gezondheidsrisico’s waarmee een uitzendkracht te maken kan krijgen.

Zijn met de Arbochecklists alle risico’s afgedekt?

Een checklist kan nooit alle mogelijke risico’s afdekken, maar de checklist geeft wel een selectie van de meest voorkomende risico’s. Doorzaam biedt checklists voor verschillende soorten werkzaamheden en voor verschillende sectoren. In de praktijk helpen de Arbochecklists de opdrachtgever op weg met het verstrekken van de juiste informatie die de uitzendkracht nodig heeft om veilig zijn werk te kunnen verrichten. Er is altijd ruimte opgenomen om nog andere specifieke risico's te vermelden.

Moet voor elke uitzendkracht een Arbochecklist ingevuld worden?

Nee, wanneer de opdrachtgever zelf een arbodocument of voorlichtingsmateriaal over de risico’s en maatregelen op de werkplek verstrekt, hoeft er geen Arbochecklist ingevuld te worden. Ook bij lang lopende opdrachten bij dezelfde opdrachtgever met dezelfde werkzaamheden is het niet nodig voor elke uitzendkracht een nieuwe checklist in te vullen. Gebruik dan de checklist die er al ligt en bespreek de risico’s met elke nieuwe uitzendkracht. Wél is het een aanrader om jaarlijks met de inlener te controleren of er iets is veranderd in de werksituatie, risico’s of maatregelen, of om afspraken te maken over het doorgeven van wijzigingen door de inlener. 

In welke talen moet de Arbochecklist ingevuld worden als de uitzendkracht anderstalig is?

Vraag de opdrachtgever altijd om zowel de Nederlandse als de vertaalde checklist in te vullen wanneer anderstalige uitzendkrachten aan de slag gaan.

Moet je de Arbochecklists bewaren?

Verplicht is het niet, maar handig is het wel. Zo kun je altijd aantonen dat de uitzendkracht voorlichting heeft ontvangen. Je kunt de checklist bewaren in het (digitale) dossier van de uitzendkracht. Als je een grote opdracht hebt, waar veel uitzendkrachten hetzelfde werk doen bij dezelfde inlener, dan is het makkelijk om de ingevulde PDF op te slaan en met elke uitzendkracht die aan de slag gaat te bespreken. Vraag wel regelmatig aan de inlener of de ingevulde checklist nog actueel is. Uiteraard kun je dit indien gewenst aanvullen met je eigen (veiligheids)vragen en informatie.

Hoe zit het met de geldigheid van 'oude' Arbochecklists nu ze zijn vernieuwd?

De vernieuwde Arbochecklists veranderen niks aan de geldigheid van de ‘oude’ Arbochecklists. We willen de checklists actueel houden en verwerken nieuwe inzichten met betrekking tot de inhoud en de toepasbaarheid. Belangrijk is dat de inlener de Arbochecklists voorafgaand aan het werk invult, zodat je daarmee de uitzendkracht kunt voorlichten.