Spring naar hoofd-inhoud

Nieuwsbericht

Het belang van tijdig ingrijpen bij geldzorgen

Hoe help je uitzendkrachten die financiële problemen hebben? Hoe merk je deze problemen vroegtijdig op? En hoe kun je ze de juiste hulp bieden? We nemen je mee door de verschillende fases van het ontstaan van geldzorgen en hoe je geldproblemen vroegtijdig aan kan pakken.

De uitdagingen waarmee uitzendkrachten te maken krijgen, kunnen soms groot zijn. Afwisselende roosters, niet op vaste momenten betaald krijgen of zelfs een tijdje helemaal niet kunnen werken. Er zijn allerlei zaken waar uitzendkrachten tegen aan kunnen lopen.

Het is soms lastig voor uitzenders om met je uitzendkrachten hier over te praten. Sommige organisaties vinden dat financiën privé zijn, of vinden het simpelweg lastig om de juiste manier en het juiste moment te vinden om hierover te praten.

Wanneer er echter niet op tijd wordt ingegrepen kunnen geldzorgen een enorme impact maken op het leven van uitzendkrachten en daardoor ook hun werk.

Hoe ontstaan geldzorgen bij uitzendkrachten?

Om een beter beeld te krijgen van hoe de problemen ontstaan nemen we je mee door de verschillende fases waardoor geldzorgen bij uitzendkrachten ontstaan (bron: budgetcoach.nl).

Fase 1: Eerste geldzorgen bij uitzendkrachten ontstaan

Een scheiding, een plotselinge financiële tegenslag of simpelweg toenemende inflatie van de noodzakelijke levensproducten zoals we die recent hebben gezien. Dit zijn allemaal verschillende persoonlijke redenen die kunnen leiden tot de eerste geldzorgen bij uitzendkrachten.

Fase 2: De mentale gesteldheid gaat ten onder

Financiële problemen kunnen ervoor zorgen dat uitzendkrachten gaan piekeren. De geldzorgen stapelen zich op in hun hoofd en nemen veel ruimte in hun gedachten in. Hierdoor kan de mentale focus verminderen, wat kan leiden tot mindere concentratie, meer fouten op het werk en een lagere productiviteit.

Fase 3: Toename van fysieke en mentale klachten

De stress veroorzaakt door geldzorgen kan ook leiden tot fysieke en mentale klachten, zoals slecht slapen, minder gezond eten en een afname van de algehele gezondheid. Dit kan resulteren in een vicieuze cirkel van verminderde prestaties op het werk en een toenemend gevoel van hulpeloosheid.

Fase 4: Escalatie van geldproblemen

Geldzorgen kunnen ook escaleren tot ernstige financiële problemen. Waar de uitzendkracht al een tijdje bang voor is, komt steeds dichterbij. Weer een kapot apparaat, dit keer de wasmachine, nog meer schulden, nauwelijks meer geld voor de dagelijkse boodschappen, tot loonbeslag aan toe. De stress en zorgen worden alleen maar erger.

Kortom, het is voor uitzenders en organisaties van belang om vroegtijdig in te grijpen bij geldzorgen van jouw uitzendkracht.

Praat erover met jouw uitzendkracht

De geldzaken van uitzendkrachten zijn privé en dat maakt het lastig voor de uitzendkracht en de uitzendorganisatie om hierover te praten. Maar toch is het mogelijk. Hoe pak je dit het beste aan?

Voelt jouw uitzendkrach zich wel voldoende veilig? Uit onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van ABN Amro blijkt dat 80% van de onderzochten werknemers hun geldproblemen niet met hun werkgevers bespreken. Met als voornaamste reden dat ze zich niet veilig genoeg voelen om dit te vertellen.

Hoe sta je jouw uitzendkracht bij?

Hoe bied je als uitzender nu de beste ondersteuning? Als uitzendkracht wil je al zo vroeg als in fase 1 ingrijpen. Het is als organisatie belangrijk om de eerste signalen te herkennen en jouw uitzendkrachten bij te staan. Probeer er toch over te praten, zelf of via een specialist en creëer vooral vertrouwen.

Bij Doorzaam zien we graag dat uitzendkrachten vitaal, veilig en vaardig blijven werken. We bieden jou en jouw uitzendkrachten graag hulp bij dit soort financiële problemen. Dankzij onze Hulp bij Geldzaken. Een geheel gratis traject die jouw uitzendkracht kan volgen.

De budgetcoach geeft tips over financiële voordelen en regelingen, zoals toeslagen en tegemoetkomingen. Krijgt jouw uitzendkracht wekelijks of op afwisselende momenten betaald? Dan helpt de budgetcoach bij het plannen!

Meer weten? Kijk op onze website of neem contact op via info@doorzaam.nl of 020 655 82 16

Aanmelden gaat via Doorzaamregelingen.