Mijn oudste dochter van vier kreeg voor haar verjaardag van ons een fiets. Door het dolle heen was ze, zo blij! Maar nadat we de zijwieltjes er af hadden gehaald, bleef de fiets eenzaam in een hoekje van onze woonkamer staan. Mijn man en ik probeerden haar telkens aan te moedigen met de fiets op pad te gaan maar nee. En een kleuter van vier kan heel standvastig zijn. Ik realiseerde me hoe belangrijk het was dat ze de regie over haar eigen leerproces had. We kunnen haar niet dwingen om te leren fietsen. Wel kunnen we haar aanmoedigen om zelf de stap te nemen.
Afgelopen weekend was het zover. Ineens wilde ze het toch wel proberen. Zaterdag rende mijn man naast haar mee, “papa je mag me écht niet loslaten!” riep ze. Een dag later rende ik naast haar mee “mama je hoeft me echt niet meer vast te houden hoor”. Zo snel kan het gaan.
Dit is precies waar eigen regie over gaat. Het betekent dat we de regie over ons eigen leven en onze eigen toekomst in handen nemen. Dit geldt ook voor uitzendkrachten. In plaats van te wachten tot iemand anders beslist wat er met ons gebeurt, gaan we zelf aan de slag en maken we eigen keuzes.
Dat is niet altijd gemakkelijk, net zoals het niet gemakkelijk was voor mijn dochter om zonder zijwieltjes te gaan fietsen. Het is een beetje uit je comfort zone stappen wellicht. Maar het resultaat is de moeite waard.
Om uitzendkrachten te ondersteunen in het pakken van die eigen regie hebben we vanuit Doorzaam speciale leerlijnen ontwikkeld voor uitzenders. Maar we hebben zelf ook verschillende regelingen die voor uitzendkrachten direct ingezet kunnen worden. Denk aan het Ontwikkelbudget, het programma ‘Minder stress, meer energie’ of het Persoonlijk Kansberoepbudget.
Door onze eigen toekomst in handen te nemen, kunnen we ons aanpassen aan de veranderende arbeidsmarkt. Dat hoeft niet met radicaal grote keuzes, het kan ook met kleine stapjes. Net zoals mijn dochter het in haar eigen tempo en op haar eigen manier heeft gedaan.